marți, 28 august 2012

Cu cine las copilul? Sistemul austriac.

Avem 6 bunici, toti indisponibili, unii inca activi profesional, in provincie sau/si cu sanatatea subrezita. Ori eu vreau sa ma intorc la serviciu, in campul muncii. Cu cine las copilul? Daca bunicii nu pot fi de baza 10 ore pe zi nici macar prin rocada, trebuie sa apelez la solutia cu bonele. Nu vreau, dar n-am incotro. De 6 luni imping prin parcuri caruciorul. Ce fac bonele in parc? Cand apar parintii, aceste femei sunt lapte si miere. Cum dispar parintii se aduna in formatii de 2 sau 3 si discuta in timp ce copiii urla, se bat pe jucarii, aterizeaza din  tobogan in cap, se injura (asta daca va intrebati de unde a aparut limbajul colorat):
-       Da, pai mie mi-au dat toamna trecute cartofi vreo 15 kile si haine mai dau. Si varza de butoi buna, nu ca asta din comert.  Da, pai astia fac bani, mai ales el, e manager la firma xxxx... siiii au bunicii la tara.
-       Io mi-am luat singura una alta din astea maruntisuri si cum le zice, aaastea, de curatat ghiveta, pe jos, d-astea de curatat, d’asta CIF, era pe terminate am zis ca l-am aruncat s-a terminat
-       Chiuveta vrei sa zici.
-        mm.  Dah. Ghiveta.
-       Si la leafa? Cand misca? Eu deja nu mai suport, si aia si ailalta, frecangeala in toate directiile.Dah ce sa faci, ca-i criza, ...
-       Luuuuuuuca, n-ai voie! Nu ti-e rusine????! LUUUUUCCCCAAAA! (racnit de la 200 m distanta, ele stateau la umbra, copii la soare la 40 grade)
Mi s-a explicat ca pentru Bucuresti, pretentiile sunt prea mari, ca nu gasesc bona care sa fie sufletista, calma, organizata, sa stie sa vorbeasca romaneste corect (sau macar 1 (una) limba corect) si sa aiba ce invata copilul de la ea. Si sa nu fure din casa cu taraita. Poate un domn bon in loc de bona tzatza?
*
As vrea sa trimit in schimb copilul la cresa la 1 an. Unde? Nu exista.
Vorbeam la telefon cu o prietena stabilita in  Austria. Au constatat slaba pregatire/dezvoltare a copiilor inscrisi in clasa 1-a. Analizand motivul s-au prins ca sunt prea putini copii in gradinite comparativ cu nasterile. Nu au scornit clasa pregatitoare. Ca sa incurajeze mamele sa mearga la serviciu si copii sa intre intr-un mediu competitiv si gestionat de profesionisti in ale puericulturii au hotarat sa subventioneze cu 350 euro/luna, sistem similar Suediei am inteles. Astfel, incepand cu 1 an, copilul poate fi inscris la cresa de stat “mocca” (exista si o contravaloarea de cca 50 euro/luna mancarea), iar la gradinitele particulare tariful aferent, minus aceasta subventie. Supravegherea 3-4 copii la 1 educatoare. Astfel, pana si emigrantul sudanez invata germana de mic si este asimilat. Si va imaginati ca nu vin toti copiii, mai un chiul, mai un concediu, mai o boala sa ramana cu bunicii …

Deci, ceva concluzii ?!

Completare luna octombrie
Am avut noroc. Cu carul. Sa-i dea Dumnezeu sanatate Marianei.

Un comentariu:

  1. Mi se pare creepy sa lasi copilul la bunici. Daca bunicii nu sunt foarte bine echilibrati psihic, copilul se poate alege cu diferite traume psihice. In primul rand a-l lasa acolo poate fi interpretat de copil ca un abandon.

    Spun asta ca fost copil crescut de bunici care a tras foarte mult (multi ani de psihoterapie) din cauza asta.

    Ca barbat, prefer sa-mi intretin partenera vreo 5 ani sa stea acasa cu copilul, decat sa fie traumatizat de cine stie ce bona sau sa fie lasat la bunicii care apartin altei generatii si au alta mentalitate si alt sistem de valori, si de multi ori sunt permanent prost dispusi, ca majoritatea batranilor.

    RăspundețiȘtergere